Friday 15 January 2016

Cerpen:Kasihmu akan Ku miliki-8

Keesokannya…
Fahim sedang menunngu Fika di pejabatnya.Sejak semalaman dia tidak dapat melelapkan matanya.Dia asyik teringatkan Amna’ dan 2 orang kembar yang mungkin anaknya.Fika yang sedang berdiri di hadapan pintu bilik Fahim menarik nafas.Selepas bertenang sedikit dia mengetuk pintu.Fahim yang sedang termenung tersentak.”masuk”arah Fahim.Apabila melihat Fika yang masuk dia terus berdiri dan duduk di sofa.Fika juga melangkah kearah sofa dan melabuhkan punggungnya di hadapan Fahim.”Kenapa tuan nak jumpa saya?”Tanya Fika.”Ada perkara yang aku nak cerita kat kau dan aku nak kau tolong aku.”kata Fahim tegas.”Baik tuan”kata Fika.Fahim menarik nafas,”sebenarnya sayalah bekas suami Amna’ “kata Fahim serius.”hahaha..tuan ni janganlah bergurau”kata Fika.Sejujurnya dia tidak percaya akan lawak yang dicipta oleh bosnya.”Muka saya macam tengah berlawak ke?”kata Fahim.Dia sebenarnya tak faham kenapa Fika tak percaya yang dia bekas suami Amna’.Fika berhenti gelak.Dia memandang muka Fahim yang serius.’OH MY ALLAH jangan cakap tuan Fahim serius’doa Fika.”tu..tuan serius ke ni”Tanya Fika ragu-ragu.”yes I’m damn serious”kata Fahim tegas.”cuba awak sebut nama bapa 2 kembar tu”soal Fahim.”Mohd Azreel Fahim”kata Fika yakin sebab dia pernah tolong bawa Faris ke klinik semasa dia demam.”cuba awak tengok ni dan ni”kata Fahim lalu menghulurkan kad pengenalan serta gambarnya semasa dia kecil.Nasib baik Alkaf cekap mendapatkan gambar itu semalam.Alkaf menyuruh setiausaha Fahim menscan dan hantar kepadanya semalam jugak.Fika terkejut.”sa..samalah”kata Fika.

“jadi saya nak awak tolong saya.saya nak bersatu dengan keluarga saya balik”kata Fahim nekad.Dia akui perasaan sayangnya kepada Amna’ ada lagi dalam hatinya.Bukti?sampai sekarang dia tak berkahwin walaupun mamanya memaksanya berkahwin.lebih-lebih lagi dengan anak Dato’ Eddy.Mamanya sampai mahu memutuskan hubungan kekeluargaan dengannya sekiranya dia tidak mengahwini Arieyana.Tapi di bernasib baik kerana Arieyana sedang bercinta dengan lelaki lain dan dia sendiri mengambil keputusan untuk membatalkan majlis perkahwinan mereka.Fika terkejut.Sejujurnya dia sangat berhutang budi dengan Amna’ kerana Amna’ banyak membantu keluarganya,Amna’ lah yang menawarkan dia bekerja dan menumpangkan Fika rumahnya selama 1 tahun.Dia ingin Amna’ bahagia.’Mungkin dengan menyatukannya dengan suami,Kak Amna’ akan bahagia’desis Fika.”Tuan nak sya buat apa?”kata Fika.Dia bersedia menerima arahan.Fahim tersenyum,hati nya sedikit riang.”saya nak maklumat penuh berserta gambar-anak-anak saya yang lebih jelas.Daripada gambar ni saya Nampak belakang mereka sahaja.”kata Fahim.”3 Jam lagi saya akan letak maklumat tersebut diatas meja tuan”kata Fika yakin sambil menilik jamnya.”ok and thanks Fika,saya tak tahu macam mana nak berterima kasih pada awak”kata Fahim.
Sambil menunggu Fika menyiapkan laporan anak-anaknya.Dia membuka portal Lazada.Dia meninjau pakaian-pakaian kanak-kanak yang dijual.Dia yakin dia dah bersedia untuk menjadi bapa.Baru semalam dia putuskan hubungan dengan Lucy.Sebenarnya Lucy tinggalkan dia sebab dia dah berjumpa lelaki yang lebih kaya daripadanya.Pada masa yang sama,chrome kedua dia log masuk ke dalam akaun FB.Dia tercari-cari nama Amna’.Banyak sungguh wanita Yang bernama Sarah Amna’ namun Amna’ yang dicarinya tidak dijumpai.Dia berfikir ‘agak-agaknya nama apalah yang dia guna’fikir Fahim namun,jemarinya ligat menaip di papan kekunci mencari Amna’.Dia yakin Amna’ mempunyi akaun di media sosial tersebut kerana dia pernah ternampak Amna’ online sewaktu mereka dalam mesyuarat.Dan apabila dia mencuba nama ‘Sarah Saifuddin’ dia terjumpa Akaun FB Amna’.Dia ingin melihat gambar-gambar dan status yang dimuat naik oleh Amna’ tapi akaun Amna’ adalah ‘Private’ hanya kenalan sahaja yang boleh melihat gambar dan statusnya.Fahim mengeluh.Dia kena tunggu 2 jam lagi untuk melihat wajah anak-anaknya.

2 Jam kemudiaan…
“Nah tuan,maklumat anak-anak tuan.”kata Fika lalu meletakkan beberapa kertas berserta gambar diatas meja Fahim.”Thanks Fika,saya tak tahu macam mana nak berterima kasih pada awak”kata Fahim lalu senyum manis.Fika sedikit terpana melihat senyuman itu.’mak ai..hensemnya’desis Fika,Tapi dia cepat-cepat sedar yang dia sudah berpunya.”Sama-sama tuan,saya keluar dulu ye,nanti Puan Amna’ tercari-cari saya nanti”kata Fika lalu meminta diri.
Fahim menyelak kertas yang pertama…


      Nama:Mohd Asyraf Faris bin Mohd Azreel Fahim.
              Umur:5 tahun
         Sekolah:Tadika Ilmu Bakti
          Tarikh lahir:12/10/2010.
         Status:Anak Sulung(lahir 5 minit awal daripadanya adiknya)
         Makanan kegemaran: Red Velvet
          Alahan kepada semua makanan laut kecuali Ikan.
‘Sama dengan aku,aku pun tak boleh makan makanan laut kecuali ikan.Jadi anak sulung aku lelaki.’desis Fahim.Dia teruja melihat muka anaknya yang seiras dengannya.Dia berasa sangat kecewa kerana mengabaikan anaknya selama ini.



Nama:Nur Azreen Farisya bt Mohd Azreel Fahim
Umur: 5 Tahun
Sekolah:Tadika Ilmu Bakti
Tarikh Lahir:12/10/2010
Status:Anak ke-2(lahir 5 minit lewat daripada Faris)
Makanan Kegemaran:Ais Krim tak kira Perisa
Alahan:Tiada
“A F..Sarah guna huruf depan nama aku untuk namakan anak-anak kami”kata Fahim perlahan.Dia berasa sedkit banggan kerana dia sudah jadi ayah kepada anank-anak comel ini.Dia rasa bangga sangat bila ada yang ber’bin’ dan ‘binti’kan nama dia.Fahim menyelak muka Belakang.Dia terpandang Nota yang ditinggal oleh Fika.’Sorry bos..ni je yang saya tahu,bos belanja saya makan tau..hihihi’.Fahim mengeluarkan telefon dan menghubungi Alkaf.Alkaf yang sedang menyusun atur jadual Fahim di sofa yang disediakan di lobi syarikat terkejut apabila telefonnya bergetar.Alkaf menjawab telefon tanpa memandang nama pemanggil.”Ye sayang,baru jer Fika call abang tadi takkan dah rindu kot?”kata Alkaf Manja.Fahim tercengang.”ehmmm……Fahim’s speaking”kata Fahim tegas.Alkaf yang mendengar Suara Fahim terus berdiri tegak umpama sedang menyanyi lagu ‘negaraku’.Orang yang lalu-lalang memandang Alkaf pelik.”ye..ye..ye bos..b..bos nak apa call”kata Alkaf tergagap.Dia meraup mukanya dengan tangan kanan kerana tangan kiri memegang phone.”Aku nak kau bawak Fika pergi lunch kat,Guna elaun yang aku bagi kat kau.Dan pastikan tempat itu ada kelas.Jangan kau bawak dia pegi kedai mamak pulak”kata Fahim lalu matikan Phonenya.
“hello…hello bos?”panggil Alkaf.’Dia dah matikan panggilan’desis Alkaf.”Bos ni ingat aku bengap ke aku tahulah nak bawa dia pergi lunch kat tempat mana,aku tak delah bodoh sangat nak bawak dia pegi mamak.Mak we aku tu”omel Alkaf perlahan.Tangannya ligat menaip mesej untuk Fika.’Tapi kenapa bos nak belanja Fika eh?depa ada apa-apa ke?’desis Alkaf.

Di swiss Garden residences…
“You dengan Fahim ada apa-apa ke?”Tanya Alkaf.Fika terkejut dia memandang Alkaf yang sedang merenungnya.”er..kami tak ada apa-apa.kenapa abang Tanya?”Tanya Fika.”sebab abang kenal Fahim dia takkan senang-senang belanja orang yang dia tak kenal”Kata Alkaf tegas.Fika serba-salah.”Sa..say tolong dia dapatkan maklumat Pn.Amna’ sebab itu dia belanja saya”kata Fika.”Awak tolong dia cari maklumat apa?”kata Alkaf dia makin keliru dengan Fahim.Fahim suka berbincang dengan Fika dan Bila mereka ingin berbincang Fahi menyuruh dia keluar.Rahsia apa yang mereka sembunyikan.

“awak bercinta dengan dia ke?”Tanya Alkaf cemburu.”sumpah demi Allah saya tak ada apa-apa dengan dia”kata Fika tegas.”saya sayangkan awak sorang je”tambah Fika lagi.”kalau awak sayangkan saya,cuba beritahu saya benda apa yang selalu awak dan Fahim bincangkan siap dia suruh saya keluar lagi”Kata Alkaf ingin tahu.Dia sudah berhenti makan dari tadi.Perasaan ingin tahu yang membuak-buak mematikan seleranya.Fika tak tahu nak jawab apa.Dia sudah berjanji dengan Fahim yang perkara ini adalah Rahsia.”sa…saya…i mean ka..kami..”Fika tergagap.”saya kecewa dengan awak Fika,saya tak tahu yang Fahim lagi penting untuk awak sampai saya Tanya kenapa awak jumpa dia pun awak tak boleh jawab”kata Alkaf lalu bangun dan  keluar dari hotel itu meninggalkan Fika sorang-sorang.

Fika terpaku.Dia tidak pernah lihat Alkaf macam ni.Selalunya dia manja dan kelakar tetapi tadi dia lihat Alkaf lain sangat.Fika mengeluh.Sebelah kiri Fahim dan rahsianya,sebelah kanan cinta hati si Alkaf tu.’Aku betul-betul tersepit,ni tak termasuk kak Amna’ lagi’desis Fika perlahan.Dia bangun dan keluar dari hotel itu,Kebetulan satu teksi berhenti di hadapan dia.Dia menaiki teksi itu dan menuju ke pejabatnya.

Semetara itu…

Alkaf termenung di dalam keretanya.Dia tahu dia salah sebab tinggalkan Fika sorang-sorang tapi dia takut dia tak akan dapat kawal marahnya.Dia tak faham kenapa Fahim berubah,selama ini rahsia Fahim luar dan dalam berada di koceknya namun kini dia rasa ada rahsia besar yang Fahim cuba sembunyikan daripadanya.Dia nekad hendak siasat rahsia apa yang besar sangat tu.’Ni Alkaflah,kalau aku nak tahu mesti aku akan cari sampai lubang cacing.’desis Alkaf.

5 comments:

Dear Diary said...

Ada sambungan lagi ?

Unknown said...

ada..sambungan on progress nanti miya update ye^^

Dear Diary said...

Tak sabar nk baca sampai ending

fasya said...

sambungan bile ye..tak sabar nak baca

Unknown said...

sebelum khamis writer upload bab baru ^^